Debatten omkring Labrador eller Jagthund - se indlæg fra Norge

Spændende artikel på Norsk Blog - debatten går på debatten omkring Labradoren som jagthund. Indlægget tager sin start i en artikel i bladet "Hundesport" nr. 6-7/2010 - omkring et interview med en Norsk Udstillingsdommer.

 Du kan læse du kan læse hele indlæget her. 

Dette er jo et Norsk anliggende, men tanken om hvorledes disse hunde sælges som "jagthunde" er vel det sammen vi oplever i Danmark !  Hvorfor er disse opdrættere af hunde som aldrig eller sjælden har været brugt på jagt, kan tillade sig at sælge disse hunde som ”jagthunde” ikke ærlige omkring deres opdræt, hvor tit kan man ikke læse om Labrador til salg til jagt. Imidlertid har disse hunde i flere generationer aldrig været afprøvet på jagt eller jagtprøve - men blot vedhæftet denne titel til Labradoren fordi den i DKK regi indgår som en jagtrace.  Man kan selvfølgelig altid påstå at det er hvalpe køberen som bare kunne se sig for ! dette er for såvidt også rigtigt, men som opdrætter mener jeg at man skal være ærlig,  omkring sit opdræt, eksempelvis fortæller jeg da altid mine hvalpe købere at de skal vide de ikke har købt en udstillingshund - således de kan fravælge mine hvalpe hvis de havde udstilling i deres tanker – hvilket mine hunde absolut ikke er avlede til.

Dette opfattes muligvis ikke særlig positivt i de kredse som her beskrives, men mit indlæg er bestemt ikke et opgør med udstillingsfolket, blot en erkendelse af at det er to forskellige type Labrador som findes i dag. At der findes to type har jeg heller ikke behov for at ændre på, men må bare henvise til Ole Gert Dams Artikel fra tidligere på året, som udførligt forklare Labradoren udvikling gennem de sidste 100 år, meget tankevækkende !!! Læs racestandarden og se på billederne af hundene fra dengang (hvem sagde de ligner dem i udstillingsringen i dag ) men racestandarden er ikke ændret, forvirret ??

Jeg vil slutte med at fortælle at jeg respektere alle Labrador ejere for deres valg uanset den type de nu en gang har valgt, men håber vi i fremtiden kan enes om at være ærlige omkring vores opdræt til gavn for alle der har interessen for en retriever og denne races egenskaber som jagthund, således at vi ikke sælger hunde som aldrig har vist deres værd til jagt. 

Et lille link mere til lidt om Labrador

Link til flere foto af gamle Labrador
 
God Sommer til jer alle, vi ses derude !

Kommentarer