A-prøve i Sverige


Fredag d. 20 januar var jeg på A-prøve i Sverige, Purdey og jeg måtte tidlig op, vi skulle møde på en P-plads ved Bromölla kl. 08.00, både Helle og jeg har tidligere deltaget i prøver i Sverige, tre dygtige dommere var på denne prøve og jeg syntes Purdey havde gjort det fint på walkup prøven på Ravnholt ugen før. Kl. 08.00 mødtes jeg med mange kendte ansigter fra det Svenske Retriever miljø, det er super hyggeligt når man kender så mange deltagere. Prøvelederen Mirjam Axner mødte os på P-pladsen og førte os frem til godset hvor prøven skulle være. Efter lidt morgenmad og en grundig instruks af dommer Anders Carlsson, var vi klar til dagen.


1 såt var en majs remisse på åben mark, de fleste fugle faldt på nypløjet mark, og den største udfordring i dette drev var at hundene skulle blive siddende, ikke pibe og forhold sig rolige, alle 12 hunde fik 2 apporteringer.

Næste såt var næsten det sammen, marken var blot ikke pløjet, vores hold fik 4 markeringer, som faldt i et terræn med halmballer o.s.v bag avlsgården. Alle hunde var stadig med og alle havde været helt rolige under de første to drev. Da drevet var færdigt, blev vi trukket frem og fik en dirigering ca. 120 meter ud på åben mark, udfordringen var at det var direkte modvind, denne dirigering gav pga. modvinden lidt for mange korrektioner, men Purdey var lydig hele tiden. Min makkerhund fik ligeledes en dirigering som også blev løst. Herefter skulle jeg igen sende til området midt på marken i modvind, også denne gang blev der et par korrektioner pga. vinden.

Efter denne såt valgte dommeren at 12 hunde skulle reduceres til 7 – jeg blev valgt fra her pga. den anden dirigering på marken, dommeren mente at når den tidligere havde været i området, skulle den løbe direkte derud uden stop. I øvrigt var jeg helt enig med dommeren, det var ikke en A apportering.

Næste såt var igen fugle på åben mark, nu blot en eng. Der kom heller ikke nogle ”plus” apporteringer, men til gengæld kom der et par knaldapporteringer og nogle ulydige hunde ud af det.

Så til sidste såt før frokost var det således kun 3 hunde tilbage. Jeg blev bedt om at være standby med Purdey, således at hun kunne sendes på evnt. Anskydninger som ikke kunne bruges i prøven, dette skete allerede ved den første fugle der blev skudt til, en hane fløj 450 meter over marken til en remisse. Anders bad mig sende, Purdey røg af sted derud af, Anders Carlsson sagde lige kort til mig, ”hvis du henter den er du med i prøven igen” efter lige af ha fået en hånd et par gange, kom Purdey tilbage med den stangskudt haner, Purdey gjorde jobbet, og Anders brød sit løfte !! mon ikke det også var det bedste, jeg var glad blot glad for hun løste opgaven.

Efter en dejlig varm ret til middag, kørte vi igen mod Danmark, begge en oplevelse rigere !


Tre hunde blev præmieret, dog ingen med 1´ eller CK

2 pr. Wildlife Manager's Nobless, Sofia Bremer, Vittskövle

2 pr. Searover Gems Keela, labrador, Annika Hecktor, Torna Hällestad

3 pr. ??

Tak for en fin og hyggelig dag I SSRK, håber vi må komme igen en anden gang,

Kommentarer

  1. Tredjepremien fick Bengt-Göran BG Landin och Duvkullans Side Car. Han var den eneste av oss tre som var obelastad och helt "ren" tills siste såten (både Sofia och jag hade en minus-apport) och B-G fick skicka på en skadad höna som landade i hög majs. Tyvärr hade han svårt att få hundn i rätt område, och hunden fick inte tag på fågeln, utan de blev eye-wipad av Sofia som hittade fågeln utan större problem.
    Och sen var pröven slut! Och vi fick alla hjälpa till att apportera på den allra sista såten :-)

    SvarSlet

Send en kommentar